Za nami pierwsza jesienna jazda w ramach Miejskich Wycieczek Rowerowych (MWR). Ciepło ubrany peleton 38 osób pedałował z wiatrem i pod wiatr do wsi Surowe za Pasłękiem. Znajduje się tam manufaktura cegieł suszonych na słońcu i to ona była celem naszej wycieczki. Zobacz zdjęcia

Wycieczka rozpoczęła się na rondzie Bitwy pod Grunwaldem i pierwsze 30 km trasy przez Bogaczewo i Pasłęk jechało się wybornie, z wiatrem i bez większego wysiłku. Zatrzymaliśmy się nad jeziorkiem w pasłęckim Parku Ekologicznym im. Stanisława Pankalli. Tutaj dołączył do nas Pan Janusz Otręba, znany pasłęcki społecznik i turysta rowerowy.

Przybliżył on nam historię wybitnego specjalisty od tradycyjnych metod budownictwa dr inż. Ryszarda Jurkiewicza, który od roku 1991 prowadził własną firmę BTM dr Jurkiewicz, specjalizującą się w ochronie obiektów przed wilgocią oraz naturalnym budownictwem z użyciem gliny.

Organizował także wiele przedsięwzięć przywracających tradycyjne budownictwo z materiałów naturalnych, głównie z gliny,  czego przykładem jest budynek z gliny bitej w Parku Ekologicznym w Pasłęku, który z bliska obejrzeliśmy.

Z parku ruszyliśmy bocznym asfaltem przez Gołąbki i Rogajny w kierunku Surowego, które wyłoniło się nam po paru kilometrach. Tutaj obejrzeliśmy przez płot widoczną z drogi wytwórnię cegły i suszące się na paletach cegły.

I tak to byliśmy na półmetku 60 km trasy. Za nami był łatwiejszy odcinek, teraz czekały na nas zmagania z silnym, północno-zachodnim wiatrem. Był to więc dobry moment na rozdanie słodyczy przygotowanych dzięki uprzejmości Gminy Elbląg, obchodzącej w tym roku swoje 50-lecie.  Z takim wsparciem energetycznym można było zaczynać jazdę pod wiatr.

Droga powrotna wiodła przez Pasłęk, Krosno i Węzinę. Największe podmuchy wiatru odczuwaliśmy na płaskich jak stół Żuławach Wiślanych, krainie słynącej z tego typu zjawisk. Dłuższy postój zrobiliśmy w Węzinie, gdzie uczestnikom biorącym udział w konkursie ,,Aktywny uczestnik MWR” zostały podstemplowane książeczki turystyki kolarskiej PTTK.

Nasza jazda momentami toczyła się z prędkością 11km/h, bo na więcej warunki nie pozwalały. Uczestnicy jednak radzili sobie doskonale i cała grupa w komplecie zjawiła się po prawie 6 godzinach wycieczki w miejscu, gdzie nasza trasa się rozpoczęła, czyli na rondzie Bitwy pod Grunwaldem.

Miejskie Wycieczki Rowerowe organizowane są przez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, we współpracy z: PTTK Oddział Ziemi Elbląskiej, Salon-Serwis Rowerowy Wadecki i Gminą Elbląg.

Na kolejnej odsłonie Miejskich Wycieczek Rowerowych widzimy się 19 listopada. Odwiedzimy małe jeziorko nad Nogatem.